6 ultieme manieren om je mentale welzijn te bevorderen!

mentale welzijn

Je zit niet helemaal lekker in je vel. Misschien is hier een duidelijke oorzaak voor, maar misschien ook niet. Het komt er in ieder geval op neer dat jij je mentale welzijn wilt bevorderen en je gedachten onder controle wilt houden. Misschien wil je stoppen met denken aan een recente breuk, weer slapen in plaats van nachtenlang piekeren en een hoopvoller perspectief omarmen. Ongewenste en negatieve gedachten kunnen veel frustratie, leed en fysieke achteruitgang veroorzaken.

Het is logisch dat je zo snel mogelijk van ongewenste en negatieve gedachten af wil, maar het is ook normaal dat het moeilijk is om dit voor elkaar te krijgen. Ga maar eens positief en omhoogkijken als je je neerslachtig voelt of overmatig veel stress ervaart. Deze zes tips kunnen jou helpen om gebeurtenissen, situaties en gevoelens weer in een ander perspectief te zien.

Herken de gedachten die je wilt veranderen

Voordat je iets kunt veranderen, moet je eerst helder hebben wat je wilt veranderen. Het kost tijd om dit uit te zoeken, maar neem die tijd. Zoek uit welke gedachten er continu weer terugkomen en ervoor zorgen dat jij je voelt zoals jij je voelt. Het is normaal om zo nu en dan ontmoedigende en opdringerige gedachten te hebben. Dat hoort bij het leven. Verwacht dus niet van jezelf dat je na het uitvoeren van deze zes tips nooit meer een negatieve gedachten zult hebben. Het doel van deze tips is niet dat je negatieve gedachten elimineert, maar dat je ermee om leert gaan.

Piekeren, gedachten herhalen, negatieve zelfpraat, cognitieve vooroordelen of denkfouten die je keuzes kunnen beïnvloeden of een vaste pessimistische kijk.  Dit zijn voorbeelden van verontrustende denkpatronen die jouw geluksgevoel naar beneden kunnen halen, maar waar je wél wat mee kunt doen.

Accepteer je gedachten

Je gedachten wegstoppen, er niet over praten of het weglachen. Alles om maar niet te voelen wat er eigenlijk écht in je omgaat. Het wegduwen van negatieve gedachten zorgt er op den duur voor dat ze alleen maar intenser zullen worden. Probeer je gedachten eens te scannen, te voelen en er gewoon te laten zijn. Door je angsten te erkennen en te accepteren, kun je jezelf confronteren en eraan herinneren dat je het dit keer anders zou doen.

Mediteer dagelijks

Er zijn mensen die van het woord ‘meditatie’ ontzettende jeuk krijgen. Mediteren is toch alleen iets voor mensen die van een andere planeet komen? Kom op zeg! Laten we dit gelijk rechtzetten, want dat is natuurlijk niet zo. Mediteren helpt jou je gedachten te scannen en om in te checken bij jezelf. Als je voor het eerst gaat mediteren, zullen er allerlei gedachten door je heengaan. Je zult je zelfs afvragen of je het wel goed doet?

De truc van mediteren is om negatieve gedachten er gewoon te laten zijn, ze op te merken, maar er verder niets mee te doen. Je kunt ze weer loslaten. Hoe meer je mediteert, hoe makkelijker het wordt om ongewenste gedachten in het dagelijks leven los te laten.

Schrijf je gedachten van je af

De waarde van je gedachten van je afschrijven wordt vaak onderschat of we vinden het te veel tijd kosten. Het opschrijven van je gedachten verbetert niet direct je mentale welzijn, maar het helpt je wel om inzicht te krijgen in je gedachtepatronen en om ongewenst gevoelens te verbeteren. Daarnaast staat er maar weinig mensen te popelen om over hun gevoelens te praten met anderen. Het opschrijven van je gedachten is een goede manier om uit je hoofd te komen, zonder dat jij je journey hoeft te delen met anderen. Door je gedachten en gevoelens op te schrijven leer je nutteloze of negatieve patronen herkennen. Misschien neem je vaak de schuld op je na een ruzie of voel jij je ongemakkelijk als iemand jou een compliment geeft.

Heb je even de tijd? Probeer dan om je gedachten in een verhaal te vertellen. Doe je dit liever niet? Schrijf dan steekwoorden op over hoe jij je op dat moment voelt of wat je bezighoudt. Dit kunnen negatieve, maar ook zeker positieve gevoelens en gedachten zijn. Je kunt het opschrijven ook combineren met een meditatie. Sluit je meditatie bijvoorbeeld af met een 15 minuten dagboek.  

Beheers en verminder stress

Stress kan je overvallen en ongewenste gedachten aanwakkeren. Dit kan leiden tot meer zorgen, wat leidt tot een negatieve spiraal die snel overweldigend kan worden. Probeer te achterhalen wat jou stress geeft. Welke bronnen zijn dat? Onderzoek de triggers en probeer die uit je leven te verwijderen of te verminderen. Verwijderen gaat misschien niet helemaal lukken, omdat je niet altijd invloed hebt op wat er om je heen gebeurt. Leg hierin de lat niet te hoog voor jezelf. Zodra je start met mediteren en het opschrijven van je gedachten, maak je vanzelf tijd om stress en dus je mentale welzijn te verbeteren. Dit geeft je een hoopvolle kijk op het leven.

Zorg goed voor jezelf

Het is eenvoudig om jezelf voorbij te lopen. Om jezelf – soms onbewust – mentaal te verwaarlozen. Zorg ervoor dat je voldoende én goed slaapt, voedzaam eet, voldoende beweegt, sociale connecties maakt, hulp vraagt als dat nodig is, tijd maakt voor ontspanning en meer leer over wat jij nodig hebt om je goed te voelen.

Wil jij je mentale welzijn verbeteren? Die negatieve spiraal doorbreken? Dan ben je bij ons meer dan welkom! Tijdens het sporten komen er hormonen vrij die jouw mentale welzijn positief beïnvloeden. Je zweet letterlijk ongewenste en negatieve gedachten, hormonen en gevoelens uit. Waar wacht je nog op? Klik op de onderstaande knop om vrijblijvend contact met ons op te nemen voor een gratis intakegesprek.

 

IK WIL EEN INTAKEGESPREK!

 

Deze tekst is geschreven door Laura Kortekaas.

Geef een antwoord

Facebook
Twitter
LinkedIn