Voordelen van wandelen: dit zijn ze alle 10!

In de roes van het dagelijks leven vergeet je snel aan jezelf te denken. Je doet hard je best om alle ballen in de lucht te houden en legt de lat (te) hoog voor jezelf. Je wilt dat iedereen op je werk tevreden met je is, je doet je best om je gezin te verzorgen, je wilt dé vriend of vriendin zijn waar iedereen blij van wordt en je moet van jezelf – in ieder geval doordeweeks – gezond eten. Naast al deze eisen en verwachtingen, is er weinig tijd en ruimte voor ontspanning, maar iedereen zou elke dag minstens één rondje buiten moeten wandelen. Even met je neus in de wind en je bloed actief door je lichaam laten stromen. Krijg jij alleen al van het lezen van deze zinnen de zenuwen? Dan moet je verplicht een rondje extra lopen! Lees hier de 10 voordelen van wandelen.

10 voordelen van wandelen:

Het effect van wandelen op je fysieke en mentale welzijn wordt regelmatig onderschat. Daarom zetten wij de voordelen van wandelen voor je op een rijtje. Dit levert wandelen jou op:  

1.    Meer energie

Wandelen verhoogt het zuurstofgehalte in je bloed. Het kan ook het cortisol, epinefrine en noradrenalinegehalte in je lichaam verhogen. Deze drie hormonen zijn betrokken bij het verhogen van je energieniveau.1 Studies tonen aan dat volwassen die elke dag 20 minuten buiten wandelen, meer vitaliteit en energie ervaren dan mensen die elke dag 20 minuten binnenwandelen.2

2.    Betere stemming

Eén van de voordelen van wandelen in de natuur is dat het je mentale gezondheid verbetert. Je kunt je er zelfverzekerder door voelen en meer geluk en blijdschap ervaren. Om te profiteren van deze voordelen moet je minimaal drie dagen per week 30 minuten stevig wandelen – dit doen we tijdens de Fit-Walk – of andere intensiteitsoefeningen doen.3

3.    Gevormde benen

Tijdens het wandelen gebruik je bijna alle spieren in je lichaam. De voornaamste spieren die je gebruikt zijn je kuiten, hamstrings, quadriceps, bilspieren en rug- en buikspieren. Heb jij altijd al goed gevormde benen willen hebben? Ga er dan vandaag nog voor! Door te wandelen versterk jij met name je beenspieren. Hierdoor worden je benen strakker en goed gevormd.

4.    Het helpt de zoetekauw in je te temmen

Er zijn mensen met een onweerstaanbare drang naar zoetigheid. Zij hunkeren regelmatig naar de reep chocolade in hun keukenkastje en maken met gemak de snoeppot soldaat. Een wandeling van vijftien minuten per dag kan de zoetekauw in jou temmen en de hoeveelheid chocolade die je eet in stressvolle situaties verminderen.4

5.    Minder risico op borstkanker

Borstkanker is de meest voorkomende kankersoort bij vrouwen. Eén op de zeven vrouwen krijgt ermee te maken. Twintig procent van de vrouwen die borstkanker krijgen, is jonger dan 50 jaar. Onder vrouwen tussen de 30 en 59 jaar is borstkanker één van de belangrijkste doodsoorzaken.5

Een studie van de American Cancer Society ontdekte dat vrouwen die zeven of meer uur per week lopen 14 procent minder kans op borstkanker hebben dan degenen die drie uur of minder per week lopen.

6.    Gewichtsverlies

Je kunt afvallen zonder streng dieet. Zolang jij meer verbrandt dan je binnenkrijgt, zul je afvallen. Dit kun je op twee manieren realiseren: minder eten of meer bewegen. Wandelen helpt je om calorieën de verbranden, waardoor jij sneller kunt afvallen. Hoeveel calorieën jij met een wandeling verbrandt, hangt af van je loopsnelheid, de afstand die je aflegt, het gebied waar je loopt (je verbrandt meer door bergopwaarts te lopen) en je gewicht. Als je 30 minuten in een gematigd tempo loopt, kun je tot ongeveer 150 calorieën verbranden.

7.    Betere algemene gezondheid

Wandelen kan je algemene gezondheid verbeteren en je afweersysteem versterken, waardoor je minder vatbaar bent voor ziekten. Daarnaast helpt het bij het voorkomen en beheersen van verschillende gezondheidsproblemen. Door een half uur per dag te wandelen kun je bijvoorbeeld het risico op hartaandoeningen verminderen en – alle mensen met diabetes opgelet! – je bloedsuikerspiegel stabiliseren. Een stabiele bloedsuiker vermindert het risico op het ontstaan van diabetes en kan het ziektebeloop aanzienlijk verbeteren.

8.    Minder stress en spanning

Tijdens het wandelen wordt er in je lichaam meer van het hormoon endorfine aangemaakt en afgegeven. Endorfine is een hormoon dat stress en pijn onderdrukt en zorgt voor een ontspannen en gelukkig gevoel. Met andere woorden: wie relaxed door het leven wil gaan, zal moeten wandelen!

9.    Betere spijsvertering

Als jij veel stil zit, gaat je spijsvertering dit ook doen. Je kunt dit bijvoorbeeld merken aan een moeizame stoelgang. Voor een goed werkende spijsvertering moet je niet alleen gezond eten, maar ook regelmatig bewegen.

10. Betere nachtrust

Als je regelmatig beweegt, slaap je ’s nachts beter. Dit komt doordat dagelijks wandelen een positief effect heeft op je slaapkwaliteit en slaapduur. Een goede nachtrust helpt je direct bij het verminderen van pijn en stress, die door een slechte nachtrust kunnen ontstaan. 

Wil jij profiteren van de voordelen van wandelen? Doe dan mee met de Fit-Walk!

Bij PTF By Jon kunnen leden zich inschrijven via de app voor een Fit-Walk, ofwel: een wandeling met zes deelnemers. Een Fit-Walk is goed voor je gezondheid en ook nog eens hartstikke gezellig! Ben je nog geen lid bij ons? Plan dan gauw een intakegesprek, zodat jij ook gezellig mee kunt wandelen. Zien we je snel?

 

 

Deze tekst is geschreven door Laura Kortekaas.

Geef een antwoord

Facebook
Twitter
LinkedIn