Spierpijn na het sporten? Dit moet je weten!

Het is tijd om op te staan, want jij wil om 08:00 uur beginnen aan je sportsessie. Je wekker is gegaan en met slaperige ogen trek jij je sportoutfit uit de kast. Je gaat direct door naar de badkamer om je gezicht na een diepe slaap weer recht te trekken en je rechtopstaande haren weer in model te strijken. Inmiddels is het bijna 08:00 uur en heb je niet meer zoveel tijd. Al lopend en gehaast eet jij je boterham met kaas op. Je moet gewoon echt even eten voordat je kan beginnen, want anders val je straks om van de honger. Nou, hè hè, je bent er klaar voor…  Na een aantal dagen niet sporten begin je vandaag weer met een bak motivatie aan je eerste training van de week: vol gas, the sky is the limit, je moet spierpijn hebben na het sporten. Met een voldaan gevoel rond jij drie kwartier later jouw training af.

Wat is spierpijn?

Voordat ik jou meer vertel over spierpijn na het sporten, wil ik jou eerst uitleggen wat spierpijn precies is. We weten allemaal wel dat spierpijn een pijnlijk, scherp en stijf gevoel is. Je kent het misschien wel: je hebt net je benen getraind en gaat vervolgens op het toilet zitten. Als je echte spierpijn hebt, heb je voor deze handeling het liefst zes handgrepen nodig: neerploffen is geen optie. Je spieren doen pijn en voelen ontzettend stijf.

Spierpijn wordt ook wel myalgie genoemd. De oorzaak van spierpijn kan heel onschuldig zijn, maar het kan ook een symptoom zijn van verschillende ziektes. Laten wij het voor nu hebben over spierpijn na het sporten.

Als jij fanatiek gaat sporten, is de kans groot dat jouw spieren overbelast raken. Hierdoor ontstaat spierpijn. De eerste symptomen van spierpijn kun jij al merken voordat je de sportschool hebt kunnen verlaten. Dat is de vroege spierpijn. Er bestaat ook late spierpijn. Late spierpijn treedt vaak pas na 24-48 uur op.

Waarom heb je de ene keer vroege spierpijn en de andere keer late spierpijn?

Spierpijn na het sporten staat ook wel bekend als DOMS. Dit ontstaat door microscheurtjes in het bindweefsel die nociceptoren sensibiliseren en daardoor het pijngevoel verhogen. Pijn wordt ongeveer 6-8 uur na een intensieve training duidelijk en piekt ongeveer 48 uur na de training. Uiteraard kan dit per persoon, per dag en per training variëren.1

Vroege spierpijn

Vroege spierpijn is dat branderige gevoel dat je tijdens je training ervaart. Het gevoel van verzuring. Deze verzuring zorgt ervoor dat jij al tijdens of vlak na jouw training spierpijn zult krijgen. Vroege spierpijn ontstaat doordat melkzuur zich in jouw spieren opstapelt. Deze opstapeling ontstaat op het moment dat er zoveel melkzuur vrijkomt, dat jouw lever dit niet meer allemaal kan afbreken. De opstapeling van melkzuur prikkelt de zenuwuiteinden.

Late spierpijn

Late spierpijn ontstaat door microscheurtjes in het bindweefsel van de spieren en het celmembraan. De scheurtjes hebben als gevolg dat jouw spieren minder belastbaar zijn en dat zij pijn gaan doen. Als jij jouw spieren de tijd geeft om te herstellen, zullen er nieuwe spiervezels aangemaakt worden. Hierdoor kunnen jouw spieren groter en sterker worden. Spiergroei door het sporten gaat gepaard met een juist voedings- en slaappatroon en voldoende rustdagen.

De soort training die jij hebt uitgevoerd, kan bepalend zijn voor het soort spierpijn dat jij krijgt. Er zijn ook andere factoren die een rol kunnen spelen op het ontstaan, de duur en de intensiteit van de spierpijn. Denk bijvoorbeeld aan voeding.

Is spierpijn na het sporten goed?

Volgens Brad Schoenfeld, een internationaal gerenommeerde fitnessexpert, is er geen bewijs dat de afwezigheid van spierpijn na het sporten van invloed is op spierontwikkeling. Spierpijn is een teken van overbelasting en dus een teken dat jij te veel van je lichaam hebt gevraagd. Om resultaat te behalen is spierpijn niet nodig.

Spierpijn na het sporten: wat te doen?

Heb jij altijd maar spierpijn na een workout en is dit van invloed op jouw motivatie om te sporten, je fysieke en/of psychische doelen en je algehele welzijn? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op. In een gratis intakegesprek nemen wij jouw sportsessies en levensstijl onder de loep.

 

 

Deze tekst is geschreven door Laura Kortekaas.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn