Wat is krachttraining? Je leest het hier!

Grote kans dat je het woord krachttraining al een keer voorbij hebt horen komen. Het is bijna net zo populair als het woord cardiotraining. Met name vrouwen richten zich op de laatste. Er wordt vaak gedacht dat cardiotraining de sleutel is tot het verliezen van overtollige kilo’s lichaamsgewicht. Uren wandelen in het bos of ploeteren op de loopband is de van het. Maar, hoe zit het met krachttraining? Waarom zijn er maar weinig vrouwen zich met volle overgave aan de zware gewichten wagen? Over het algemeen zijn het vaker de mannen dus tussen de dumbell en barbell te vinden zijn en een krachttraining doen. In dit artikel lees je meer over wat krachttraining is, waarom het belangrijk is, wat het met je lichaam doet en hoe je resultaat behaald. Hoe ook, vergeet nooit: you don’t get the ass you want by sitting on it.

Wat is krachttraining?

Je gaat naar de sportschool, pakt wat gewichten, maakt een aantal squads en hebt vervolgens benen die zo slap zijn als een vaatdoek. Dat is krachttraining.

Oké, dat is misschien wat kort door de bocht. Ik zal je iets uitgebreider uitleggen wat krachttraining precies is.

Krachttraining heeft als doel het versterken van je lichaam. Je kunt je lichaam versterken door regelmatig met gewichten oefeningen te doen. Hoe een sessie krachttraining er precies uitziet, kan verschillen per persoon. Het hangt af van het fysieke of mentale doel dat je wil behalen. Maar echte krachttraining gaat om doorzettingsvermogen. Wat we vaak zien is dat mensen met gewichten aan de slag gaan en dat zij bijvoorbeeld 4 setjes doen van 8-12 herhalingen. Hetzelfde gewicht als vorige training wordt gepakt en het aantal herhalingen blijven ook hetzelfde.

De training gaat opeens een stuk makkelijk dan vorige keer, maar dat is helemaal prima. Je haalt die 12 herhalingen met gemak en je bent zo trots als een pauw. Maar weet je wat dit eigenlijk betekent? Dat jij je gewicht moet verzwaren.

Pas als jij doorgaat tot spierfalen, dus dat jij een dumbell nog maar tot halverwege de lucht in krijgt doordat je alle kracht in je armen kwijt bent, ben je aan het trainen. Pas dan kom je in stadium spiergroei terecht. En wees niet bang, je bent niet opeens Badr Hari.

Waarom is krachttraining belangrijk?

Rugklachten kunnen ontstaan door een onderontwikkelde core. Als jij ‘slappe’ buikspieren hebt, komt alle ballast op je rug terecht. De spieren in je rug moeten namelijk harder werken om jou een juiste houding aan te laten nemen. Door deze compensatie kan je rug overbelast raken, waardoor klachten kunnen ontstaan.

Dit is één voorbeeld van waarom krachttraining belangrijk is. Het kan lichamelijke klachten voorkomen, verminderen of laten verdwijnen.

Krachttraining is, naast het versterken van je spieren, goed voor het versterken van je botten. Vanaf een bepaalde leeftijd kan een daling van spier- en botmassa leiden tot broosheid en breuken van de botten. Door krachttraining verkleind de kans op afname van botdichtheid en sterkte, ofwel: het ontstaan van osteoporose.

Minder oestrogeen en supplementen tegen osteoporose

Vrouwen hebben na de overgang minder oestrogeen in hun lichaam. Oestrogeen is een hormoon dat een grote rol speelt bij het tegengaan van osteoporose.1 Er worden vaak calciumsupplementen geconsumeerd, maar ik moet je helaas zeggen dat dit niet voldoende is om het risico op osteoporose te verkleinen. Om calcium goed op te kunnen nemen in je botten, heeft je lichaam magnesium en krachttraining nodig.  

Wat doet krachttraining met je lichaam?

We weten nu dat krachttraining onder andere belangrijk is voor het versterken van je spieren en botten en het tegengaan van osteoporose, maar er is natuurlijk veel meer. Krachttraining brengt voor zowel wat ouderen als jongeren mensen heel veel voordelen met zich mee.

Naast fysieke voordelen, heeft krachttraining ook een heleboel mentale voordelen.

Hoe we ons voelen hangt namelijk af van hoe fit we zijn. Als we veel toegevoegde suiker eten voelen we ons vermoeider en futlozer dan wanneer we een voedingspatroon handhaven waarin toegevoegde suikers maar minimaal in voorkomen. Hetzelfde geldt voor bewegen. Als we nooit even onze hartslag een boost geven, ons zenuwstelsel op z’n kop zetten of spieren prikkelen, dagen we onszelf dus ook niet uit. Door doelen te stellen en die vervolgens te behalen wordt ons beloningsysteem geactiveerd, waardoor het gelukshormoon dopamine wordt afgegeven in ons lichaam.

Zeg nu zelf: het geeft toch een kick als je iets behaald waar je hard voor hebt gewerkt?

Onderzoek toont aan dat het doen van krachttraining of circuittraining met gewichten, een positieve bijdrage levert aan het verbeteren van je stemming. Angst, depressieve en vijandige gevoelens zullen afnemen. Onder werknemers bleek het aantal meldingen van lichamelijke klachten afgenomen te zijn en het werkplezier toegenomen te zijn. 2

Hoe behaal je resultaat met krachttraining?

Hoe jij resultaat behaald met krachttraining hangt af van het doel dat je hebt. Ieder trainingsdoel vereist namelijk een andere trainingsvorm. Heb jij fysieke of mentale doelen die je wil behalen of wil je simpelweg wat meer bewegen? Kom dan eens bij ons langs. Tijdens een vrijblijvend intakegesprek bespreken wij jouw doelen en geven wij je advies op maat.

Geef een antwoord

Facebook
Twitter
LinkedIn