10 leuke manieren om meer te bewegen!

Je zult wel denken: “Daar gaan we weer. Weer een stuk tekst met taaie stof en een preek dat je meer moet gaan bewegen”. Maar nee. Dit keer niet. Ik zou daar als ik jou was ook niet op zitten te wachten, iemand die mij zegt wat ik moet doen. Het enige wat ik hier met jou ga delen is informatie over waarom bewegen belangrijk is, mijn ervaring, kennis, plezier, tips en deskundigheid. 

Waarom is bewegen belangrijk?

Het zal je bekend in de oren klinken als ik zeg dat bewegen, voor iedereen, belangrijk is. Maar waarom is bewegen eigenlijk zo belangrijk? Is het écht zo noodzakelijk als wordt beweerd? Het antwoord op de eerste vraag; dagelijks matig tot intensief bewegen zou vele voordelen met zich meebrengen, zoals het tegengaan van lichamelijke ziektes, het ondersteunen en verbeteren van je mentale gezondheid en ook op sociaal front is het van positieve invloed.

Op korte termijn kan voldoende bewegen overgewicht voorkomen. Maar ook op langer termijn is het gunstig, omdat bewegen direct het risico op beroertes, borstkanker, depressies, DM II, osteoporose en hart – en vaatziekten verlaagd.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen tussen de 8 en 34 jaar het meest actief zijn. Maar om de biologische klok positief te beïnvloeden en de lichamelijke en cognitieve achteruitgang te beperken, is bewegen, ook na je 34ste, ontzettend belangrijk.

En om dan nu maar antwoord op de tweede vraag te geven; bewegen is inderdaad net zo noodzakelijk als dat er wordt beweerd. Als de vlekken je nu in je nek schieten omdat je het gevoel hebt dat je te weinig tijd en liefde in jezelf hebt geïnvesteerd, adviseer ik je om even twee keer diep adem te halen. Wat jouw leeftijd ook is en hoe jouw beweegpatroon er op dit moment ook uitziet; het is nooit te laat om beter voor jezelf te gaan zorg en jezelf meer tijd, liefde en aandacht te gunnen.

Deze invloed heeft bewegen op je mentale gezondheid

Zoals je weet zijn er door de coronacrisis minder sociale activiteiten en minder bewegingsmogelijkheden dan voorheen. Daarom kan het in deze tijd lastiger zijn om het hoofd koel te houden. Waar ik zelf met grote regelmatig terug te vinden was in de sportschool, probeer ik mezelf nu aan de gang te houden met eindeloze stukken wandelen, skeeleren of met misselijkmakende burpees op een sportmatje in het midden van mijn woonkamer. En dat terwijl het ‘normale’ leven gewoon doorgaat. Katten die om mij heen lopen, de postbezorger die weer een pakketje komt afleveren of de bekende die onverwachts aanklopt voor een kopje koffie. Een routine vinden kan dus best een opgave zijn en een hoop frustratie met zich meebrengen.  

Maar uit onderzoek blijkt dat mensen die regelmatig sporten minder depressieve gevoelens, stress, angsten of psychische aandoeningen hebben. Bewegen zorgt ervoor dat je meer neurotransmitters en endorfine aanmaakt, waardoor je je een stuk beter voelt. Dus ook in tijden van corona, waar het uitzicht eindeloos lijkt, is bewegen ontzettend belangrijk.

Wat is voldoende bewegen?

Wat ik al zei, ik loop dus eindeloze stukken, skeeler me een slag in de rondte en doe burpees tot ik groen zie… Lijkt me wat overdreven maar ik doe ook maar wat. Maar nu we weten dat sporten een grote rol speelt in ons lichamelijk en mentaal welbevinden, is het ook handig om te weten hoeveel dagelijkse beweging er nodig is om van al die voordelen te profiteren. Er zijn algemene richtlijnen die aangeven hoe een gezond beweegpatroon eruit zou zien.

De gezondheidsraad adviseert om minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning te doen. Dat komt dus neer op maar 20 minuten per dag. Dat is wel te overzien, toch?

Wat is matig intensieve inspanning?

Onder matig intensieve inspanning verstaan we licht uitvoerbare bewegingen. Tijdens deze bewegingen is het de bedoeling dat je nog een gesprek kunt voeren zonder dat je buiten adem raakt. Een matig intensieve inspanning kun je voor een langere periode uitvoeren. Matig intensieve inspanningen zijn wandelen, fietsen, vrijetijd zwemmen, traplopen, tuinieren, stofzuigen en andere taken in het huishouden.

10 leuke manieren om meer te bewegen

  1. Pak een keer de fiets naar je werk, de sportschool of het centrum, in plaats van de auto.
  2. Toch de auto? Parkeer hem dan een paar straten van je bestemming af.
  3. Stel wekelijkse beweegdoelen op. Op welke dagen heb je tijd om wat te doen? Hoeveel tijd heb je? Wat wil je doen? Wat is je doel? Een mooie uitdaging is bijvoorbeeld om 10.000 stappen per dag te zetten.
  4. Loop een extra rondje door de straat als je de vuilnis buiten gaat zetten.
  5. Ga je naar een verdieping toe en heb je keuze om met de trap of met de lift te gaan? Neem dan ten alle tijden de trap.
  6. Loop dagelijks een rondje met de hond of maak het rondje wat groter dan normaal.
  7. Aan het werk op locatie? Neem dan het toilet in de gang die het verste weg is van jouw werkplek. Hetzelfde geldt voor het koffieapparaat. Loop eens naar de afdeling boven je om daar je kopje koffie te halen.
  8. Doe het samen. Bewegen en ondertussen lekker bijkletsen met een vriend/vriendin, multifunctioneel!
  9. Doe een activiteit die jij leuk vindt om te doen.
  10. Ga een 30 days challenge aan. In mei zullen wij één maand lang elke dag Live gaan op Instagram, om samen met jou een 30 dagen challenge te doen. Doe jij met ons mee? Houd ons account goed in de gaten en maak aan het einde van de challenge kans op een uur gratis personal training.

 

Let’s Go!

Bij PTF by Jon bieden wij een veilige en persoonlijke plek aan waar jij je fysieke doelen kunt behalen. Tijdens jouw sportsessie is er altijd een deskundige aanwezig waar jij vragen aan kunt stellen. Ook in tijden van een gesloten sportschool, door de coronacrisis, bieden wij jou de mogelijkheid om voor de beste versie van jezelf te gaan. Buiten trainen is het hélemaal! Vraag een gratis en vrijblijvend intakegesprek aan, of neem contact met ons op om eens mee te doen met een buitentrainingen.

IK WIL EEN INTAKEGESPREK!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn